Ik hanteer vier V’s als ik kijk naar Mobiliteit. Dit moet:
Vlot
Veilig
Voor iedereen, ook wie minder mobiel is &
Vriendelijk voor het milieu zijn
Concreet vertaald geeft dit het volgende:
De wegen groener en veiliger maken, met meer aandacht voor fietsers en voetgangers
De fiets wordt steeds populairder, en terecht. Het is vaak niet enkel een sneller alternatief voor de auto. Het is ook goed voor de portemonnee, het klimaat, vermindert de files en laat ook meer sociaal contact toe. Studies tonen echter dat meer dan 80% van de openbare weg in steden gereserveerd is voor gemotoriseerd verkeer. Dit leidt tot te veel onderlinge conflicten en onveilige situaties in het verkeer. De fiets moet dus dringend een betere plek krijgen op onze openbare ruimte.
Wat moet er dus gebeuren:
- Aangepaste en betere infrastructuur voor voetgangers en fietsers, zodat zij zich op een veilige manier op de weg kunnen begeven.
- Ook een veiligere infrastructuur voor automobilisten is noodzakelijk. Het mag geen opbod en conflict worden tussen verschillende vervoersmiddelen. Wel moeten we in het achterhoofd houden dat we een modal shift willen. Hierbij willen we minder auto’s op de weg, waardoor meer aandacht aan de andere vormen van mobiliteit onmisbaar is.
- Meer respect van alle weggebruikers onderling. Waar mogelijk door conflicten te vermijden, maar ook door wederzijds begrip en het naleven van de wegcode door iedereen.
Openbaar vervoor
Een stipt en betaalbaar openbaar vervoer, dat toegankelijk is voor iedereen, dat is mijn doel. Momenteel is een goed openbaar vervoer nog veraf voor mensen die slechtziend of slecht te been zijn, in een rolstoel zitten of een kinderwagen voortduwen.
- Het openbaar vervoer moet een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor de wagen zijn. Om dit te kunnen bereiken moet de traminfrastructuur geüpdatet worden.
- De chauffeurs van bussen en trams moeten kunnen werken in een veilige en comfortabele werkomgeving. Door een structureel tekort aan personeel komt dit echter in gedrang.
- Nu zijn vele haltes, het premetronetwerk en oude trams nog niet toegankelijk voor mensen met een fysieke of visuele beperking. Dit moet versneld opgelost worden. De meeste haltes zijn de verantwoordelijk van de gemeentes. Behalve voor de Antwerpse premetrohaltes onder de grond: dit is een verantwoordelijkheid van De Lijn. Ons openbaar vervoer is pas écht openbaar wanneer dit toegankelijk is voor iedereen!
Antwerpen
Specifiek voor de mobiliteit in Antwerpen houd ik me ook bezig met enkele dossiers. Deze zijn allemaal gericht op de stad in de toekomst zowel leefbaar als bereikbaar te houden. Hierbij denk ik specifiek aan de werken binnen het Toekomstverbond en Oosterweel. Verder is het van groot belang dat de Schelde makkelijk gekruist kan worden, zowel via de aanwezige voetgangers- en fietserstunnel als via de veerboot. Ook de kwaliteit van de premetro volg ik hierbij op. Ten slotte denken wij ook na over een andere invulling voor de luchthaven van Deurne.