Heraanleg kruispunt Grotesteenweg – Singel
De heraanleg van het kruispunt Grotesteenweg met de Singel in Berchem is gepland in de tweede helft van dit jaar. Deze heraanleg is nodig door de verouderde infrastructuur en onveilige […]
De volgende punten zijn voor mij prioritair als het gaat over mobiliteit:
De fiets wordt steeds populairder, en terecht. Het is vaak niet enkel een sneller alternatief voor de auto! Het is ook goed voor de portemonnee, het klimaat, vermindert de files en laat ook meer sociaal contact toe. Studies tonen echter dat meer dan 80% van de openbare weg in steden gereserveerd is voor gemotoriseerd verkeer. Dit leidt tot te veel onderlinge conflicten en onveilige situaties in het verkeer. De fiets moet dus dringend een betere plek krijgen op onze openbare ruimte.
Wat moet er dus gebeuren:
Een stipt en betaalbaar openbaar vervoer, dat toegankelijk is voor iedereen, dat moet het doel zijn. Momenteel is een goed openbaar vervoer nog veraf voor mensen die slechtziend of slecht te been zijn, in een rolstoel zitten of een kinderwagen voortduwen.
Specifiek voor de mobiliteit in Antwerpen houd ik me ook bezig met enkele dossiers. Deze zijn allemaal gericht op de stad in de toekomst zowel leefbaar als bereikbaar te houden. Hierbij denk ik specifiek aan de werken binnen het Toekomstverbond en Oosterweel. Verder is het van groot belang dat de Schelde makkelijk gekruist kan worden, zowel via de aanwezige voetgangers- en fietserstunnel als via de veerboot. Ook de kwaliteit van de premetro volg ik hierbij op.
De heraanleg van het kruispunt Grotesteenweg met de Singel in Berchem is gepland in de tweede helft van dit jaar. Deze heraanleg is nodig door de verouderde infrastructuur en onveilige […]
In 2020 werden 79 kruispunten aangesloten op de Antwerpse verkeerslichtencoördinatiecomputer. Deze slimme computer analyseert de verkeersstromen en optimaliseert de verkeerslichten. Van de 79 kruispunten zijn er 20 volledig conflictvrij, wat […]
Op maandag 7 december kondigden de stad Antwerpen en Vlaamse minister van mobiliteit Lydia Peeters aan dat een nieuwe Scheldebrug tegen 2024 aangelegd moet zijn in Antwerpen. Deze hefbrug zal […]
Vandaag keurde de Vlaamse regering de omgevingsvergunning voor de Oosterweelwerken goed. Hiermee wordt het finale startschot gegeven voor Oosterweel, één van de grootste infrastructuurprojecten in Europa. De omgevingsvergunning is goed […]
Op 8 december 2019 werd de Antwerpse tramlijn 1 in gebruik genomen, als resultaat van de werken aan de Noorderlijn. Tramlijn 1 verbindt de P+R Luchtbal over de Noorder- en […]
Onder de Antwerpse Kerkstraat en Pothoekstraat werd in de jaren 1980 een premetrotunnel gelegd. Deze tunnel werd nooit in gebruik genomen, maar wel altijd grondig onderhouden. De opening van deze […]
Op de bussen en de trams van De Lijn waren er vorig jaar 2.815 incidenten. Dat gaat van verbale tot fysieke agressie en overlast. Opmerkelijk is dat het gros van […]
De doorstroming van ons openbaar vervoer is een belangrijk aandachtspunt. Veel vertragingen van trams en bussen worden veroorzaakt omdat deze voertuigen mee vast staan in ons verkeerskluwen. Om deze redenen […]
Sinds begin 2019 vaarde de Waterbus op het Albertkanaal. Deze lijn startte als proefproject dat na twee jaar geëvalueerd zou worden. Het was de bedoeling dat de Waterbus een alternatief […]
De Turnhoutsebaan in Borgerhout krijgt geen facelift. Het Vlaamse gewest plant geen heraanleg van de gewestweg en Antwerpen voert geen gesprekken om de gewestweg over te hevelen naar de stad. […]