fbpx

Kamerlid Jef Van den Bergh en Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer (beiden cd&v) pleiten ervoor om de mogelijkheden van bovenleidingen van treinen en trams als bevoorradingsnetwerk voor laadpunten voor elektrische auto’s en bussen grondig te onderzoeken. “We moeten nieuwe pistes onderzoeken willen we in 2035 over voldoende laadinfrastructuur beschikken.”

Koppel laadpalen elektrische voertuigen aan bovenleidingen van trams en treinen

Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht worden in de Europese Unie. Volgens internationale normen is hiervoor één publiek laadpunt per tien elektrische auto’s nodig. Zonder ervan uit te gaan dat élke wagen moet vervangen worden door een elektrische, moet ons land tegen 2035 zo’n 200.000 laadpunten kunnen aanbieden. Om aan die uitdaging tegemoet te komen kijken Kamerlid Jef Van den Bergh en Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer naar nieuwe opties die compatibel kunnen zijn voor het klassieke elektriciteitsnetwerk. De bovenleidingnetwerken van trams en treinen bijvoorbeeld.

“Bovenleidingen van trams en treinen kunnen theoretisch gezien perfect gekoppeld worden aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden. De bovenleidingen worden niet permanent volledig benut. ‘s Nachts en in daluren, rijden een stuk minder tot geen trams en treinen. Op die momenten kunnen bovenleidingen perfect stroom leveren aan laadpunten op gunstige en strategische locaties”, zeggen de parlementsleden.

Mogelijkheden bij het spoorsysteem

Jef Van den Bergh verwees in zijn vraag aan federaal mobiliteitsminister Gilkinet over het gebruik van de bovenleidingen voor laadpunten het debat hierover in Nederland. De Nederlandse openbaarvervoerssector is alvast enthousiast om stroom uit bovenleidingen te koppelen aan laadpunten. Bij ons ontving Infrabel eind vorig jaar 2 miljoen Euro aan projectsubsidies van de Federale Regering voor het ontwikkelen van innovatieve laadoplossingen. Via een pilootproject wordt de mogelijkheid onderzocht om laadpalen te voeden vanuit de bovenleidingen.

“Het groeiend aantal elektrische OV-bussen lijkt prioritair in aanmerking te komen om geladen te worden met een oplaadstation gevoed door elektriciteit van de bovenleidingen, naast uiteraard andere elektrische voertuigen”, aldus Jef Van den Bergh. In de commissie mobiliteit in de Kamer gaf Minister Gilkinet mee dat er inderdaad een pilootproject werd opgestart, maar dat het nog te vroeg is voor conclusies. In eerste instantie kijkt men naar stationparkings van NMBS. Momenteel is men bezig met het bekijken van de wetgeving.

Gunstige plekken in de stad

“Net als in Nederland ligt er een onderbenut potentieel in Vlaanderen. Onze drie tramnetwerken van De Lijn in Antwerpen, Gent en aan de kust tellen een uitgebouwd tractienetwerk die een deel van de oplossing kunnen vormen.”, aldus Orry van de Wauwer.

In de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement vroeg parlementslid Orry Van de Wauwer aan minister Lydia Peeters of ook in Vlaanderen dit kan worden onderzocht. Minister Peeters kende het systeem nog niet en ziet een aantal praktische bezwaren om dit uit te rollen in de steden. Ze staat naar eigen zeggen wel open voor elke nieuwe technologische toepassing. “Daarom is het alsnog interessant om het systeem verder te onderzoeken”, sluit Van de Wauwer af.  

“Bovenleidingen van trams en treinen zouden theoretisch gezien perfect gekoppeld kunnen worden aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden.”

Parlementsleden Jef Van den Bergh en Orry Van de Wauwer

Wil je meer weten over mijn werk rond Mobiliteit? Lees hier meer.


Orry Van de Wauwer

Vlaams volksvertegenwoordiger en Senator voor CD&V. Actief in de domeinen Cultuur, Jeugd, Gelijke Kansen, Diversiteit & Stedenbeleid, Radicalisering, Mobiliteit, Buitenlands beleid & Mensenrechten. Alternate member van het parlement van de NAVO en OVSE.

0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *