fbpx

Speedpedelecs groeien aan populariteit. Deze snelle elektrische fietsen zijn een goed alternatief voor wagens. Vlaanderen laat hen echter niet toe tot jaagpaden, tenzij deze deel uitmaken van fietssnelwegen. Cd&v wil speedpedelcs veilig toelaten op de jaagpaden. De Fietsersbond steunt deze oproep.

In het regeerakkoord 2019-2024 schuift de Vlaamse Regering ambitieuze doelstellingen voor de modal split (verdeling van de gebruikte vervoermiddelen) naar voor. Zo wil de Vlaamse regering 40% duurzame vervoermiddelen voor heel Vlaanderen. In de grootstedelijke vervoerregio’s (Antwerpen, Gent en de Vlaamse Rand rond Brussel) is de ambitie om zelfs 50% duurzame vervoermiddelen te realiseren. 

Modal shift

Deze modal shift kan enkel gehaald worden indien structurele maatregelen worden genomen om duurzame modi te promoten. Het aanmoedigen van mensen om voor hun woon-werkverkeer niet langer de wagen te gebruiken, is hierbij cruciaal. Deze cijfers zijn de laatste jaren gegroeid door het gebruik van de elektrische fiets en speedpedelecs.

Om deze snellere fietsen de nodige ruimte te geven, is een aangepaste infrastructuur en wegreglement nodig. Slecht 44% van de fietspaden is conform het vademecum fietsvoorzieningen, 56% is dus niet in orde. Het dragend fietsnetwerk voor langere verplaatsingen, de fietsostrades/fietssnelwegen en jaagpaden, moeten dan zeker in orde zijn om dit woon-werkverkeer beter te faciliteren. Dat speedpedelecs dan geweerd worden van jaagpaden, is niet te verstaan.

Speedpedelecs veilig toelaten op jaagpaden

Een concreet voorbeeld van snelle fietsen die geweerd worden van fietssnelwegen, was op de F14 Antwerpen – Bergen-op-Zoom. Dat kan niet de bedoeling zijn, snellere fietsers in de bebouwde kom moeten zich aanpassen aan de andere fietsers. Maar op snelle verbindingen moet de infrastructuur naar de gebruiker aangepast worden. Het spreekt voor zich dat speedpedelecs zich ook aan alle verkeersregels en snelheidsbeperkingen van 30km/u moeten houden.

Steun Fietsersbond

De vraag om speedpedelecs toe te laten op jaagpaden kwam opnieuw in de aandacht naar aanleiding van een verbod door de Vlaamse Waterweg in Deinze, de stad van ‘fietsburgemeester’ Jan Vermeulen (cd&v). In verschillende kranten (zie hieronder) reageert burgemeester Vermeulen dat “mensen op een speedpedelec nu of een boete riskeren door alsnog het jaagpad te gebruiken, of fors moeten om­rijden langs een gevaarlijke weg. Kafkaiaans.” Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer (cd&v) treedt de burgemeester bij in de kranten:

Jaagpaden behoren tot de beste en ­veiligste fietspaden in Vlaanderen. We moeten ze daarom als regel overal openstellen voor speedpedelecs – behalve op die plaatsen waar het door plaatselijke omstandigheden echt niet zou kunnen. Uiteraard zul je met een speedpedelec nog steeds de snelheidslimiet van 30 km per uur moeten naleven, nét zoals dat van automobilisten op een jaagpad ook wordt verwacht.

Orry Van de Wauwer in De Standaard, Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad, woensdag 7 september 2022

De Fietsersbond steunt de oproep om speedpedelecs veilig toe te laten tot jaagpaden.

Lees hier het artikel in De Standaard, Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad van woensdag 7 september; en hier een parlementaire vraag over speedpedelecs aan de minister van Mobiliteit over beperkende maatregel op fietssnelwegen en een vraag aan de minister over het gebruik van fietssnelwegen.

Lees hier ook meer over initiatieven van Orry over Mobiliteit en Verkeersveiligheid.


Orry Van de Wauwer

Vlaams volksvertegenwoordiger en Senator voor CD&V. Actief in de domeinen Cultuur, Jeugd, Gelijke Kansen, Diversiteit & Stedenbeleid, Radicalisering, Mobiliteit, Buitenlands beleid & Mensenrechten. Alternate member van het parlement van de NAVO en OVSE.

0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *