fbpx

Het Sint-Annaveer over de Schelde blijft verlengd varen. En dat is enorm goed nieuws! Het veer is de enige betrouwbare manier om de Schelde tussen Linkeroever en Rechteroever vlot te kruisen. En de Antwerpenaar weet dit duidelijk! In 2018 maakten niet minder dan 448.993 mensen gebruik van het gratis veer.

Tram en Tunnel

De afgelopen maanden bleek immers al meerdere keren dat de aanwezige alternatieven niet betrouwbaar zijn. De tramlijnen die onder de Schelde sporen via de Brabotunnel worden regelmatig getroffen door allerhande storingen. Het laatste jaar was verstoord verkeer tussen Linkeroever en Rechteroever vanwege brandende bovenleidingen, aanrijdingen, technische storingen of kapotte infrastructuur niet meer te tellen.

Maar de tram biedt geen soelaas voor mensen die met de fiets zijn of minder evident de trap kunnen nemen naar de premetro. Station F. Van Eeden heeft immers geen liften, noch roltrappen naar elk perron. Aan halte Groenplaats is de lift enkel beschikbaar zolang de Grand Bazaar open is. Qua toegankelijkheid is de tram dus geen optie.

Dan maar via de tunnel. Dit is voor fietsers een oplossing. Maar de liften en roltrappen in de voetgangerstunnel en de lift in de fietserstunnel zijn regelmatig buiten gebruik. In april van dit jaar zelfs twee weken lang, tot ongenoegen van de gebruikers. Daar gaat dus de relatief vlotte verbinding voor mensen met de fiets. Voor mensen die slecht te been zijn of bijvoorbeeld een kinderwagen voortduwen is de tunnel helemaal geen alternatief. De hele tunnel doorwandelen is voor deze mensen oncomfortabel tot problematisch.

Veer verlengd

Tot voor kort was er geen alternatief buiten tram en tunnel. Mensen die op geen van beide konden rekenen, moesten dan maar de auto nemen. Al was het maar van de woning in Linkeroever tot aan het Steen, minder dan een kilometer in vogelvlucht. Een oplossing kwam echter in 2017. Toen werd een veerdienst over de Schelde ingericht, omdat er gewerkt zou worden aan de voetgangerstunnel. Dit tijdelijke alternatief werd ingericht tot juli 2019, wanneer het einde van de werken voorzien was. Tijdens deze tijdelijke periode bleek echter dat het veer meer en meer succes genoot, zodat we met CD&V Antwerpen reeds in de zomer van 2018 opriepen om het veer permanent te maken. Ook in het Vlaams parlement stelde ik vanaf begin 2018 reeds 10 parlementaire vragen met de oproep om het veer permanent te maken, en het gebruiksgemak van de tunnels te verhogen.

Ondertussen zijn we echter dicht bij juli 2019, dicht bij het einde van de veerdienst. De werken aan de voetgangerstunnel zijn echter nog niet eens gestart, laat staan afgerond. De startdatum werd opgeschoven richting 2020. In de commissie mobiliteit pleitte ik bijgevolg nogmaals om het veer alleszins te verlengen, en liefst gewoon permanent te maken.

Op de vraag voor de verlenging werd onmiddellijk ingegaan, wat fantastisch nieuws is. Het veer blijft langer varen.

Permanent veer

Nu is het zaak om te zorgen dat het veer ook permanent wordt ingericht. dit zou geen al te groot probleem mogen zijn. Burgemeester De Wever liet in het nieuwe bestuursakkoord van Antwerpen optekenen dat het veer permanent gemaakt moet worden door de Vlaamse overheid. Dat de Vlaamse minister van mobiliteit van dezelfde partij is als de burgemeester, maakt het vreemd dat deze minister de beslissing telkens wegschuift naar andere overlegorganen (zoals de vervoersregio).

Nochtans staat het nut van het veer als een paal boven water. Het is sneller dan de tunnels en tram, betrouwbaarder dan de tunnels en tram, toegankelijker dan de tunnels en tram. Dat het een gratis dienstverlening is en het ook fijn is om over de Schelde te varen komt daar nog eens bij. Het geeft ook een duidelijk signaal aan de bewoners van Linkeroever dat elke mogelijkheid benut wordt om hen te verbinden met Rechteroever. Om duidelijk het signaal te geven dat Linkeroever geen stadsdeel is van tweederangsburgers.

Rol Waterbus?

Met andere woorden, het veer heeft alle troeven in handen die de alternatieven niet hebben. Dat het een kostprijs heeft, is normaal. Maar de tram-, lift- en tunnelinfrastructuur hebben dit ook. Het verschil is dat de return ook effectief hoog genoeg ligt om de kosten er bij te willen nemen. Mocht de stad de veerdienst zelf moeten voorzien, kan er altijd gekeken worden of de Waterbussen dit niet kunnen overnemen.

De Waterbus vaart immers toch al. Het zou een kleine moeite zijn om te onderzoeken of het begin van elke “rit” met de Waterbus niet kan starten met een niet-betalende oversteek van de Schelde tussen het Steen en Linkeroever. Daarna vaart de Waterbus weer verder richting Lillo in het noorden (waar de Waterbus ook al een dergelijke veerdienst heeft overgenomen) en Hemiksem in het zuiden. Op die manier hebben we het perfecte alternatief misschien gewoon al rondvaren op onze Schelde.

Meer weten over Orry zijn plannen voor Antwerpen? Kijk hier.


0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *