fbpx

De impact van de coronacrisis op de Vlaamse mediabedrijven is bijzonder groot. Hoewel de mediaconsumptie sinds de start van de coronacrisis toeneemt, zakt de advertentiemarkt alsmaar dieper weg. Televisieomroepen in het bijzonder krijgen rake klappen. Om hieraan tegemoet te komen keurde het Vlaams parlement vandaag een decreet goed. Deze reclamewetgeving werd ingediend door de Vlaamse meerderheidspartijen en gunt de tv-zenders meer flexibiliteit om advertentiecampagnes in te plannen.

De coronacrisis doet ook de Vlaamse mediabedrijven pijn. De economische gevolgen op de mediasector laten zich bijzonder hard voelen. Zowel op de teruglopende reclame-inkomsten, maar ook met oplopende productiekosten. Bovendien staan de reclame-inkomsten al langer onder druk. Internationale spelers zoals YouTube, Facebook en Google maken het de nationale en regionale tv-zenders moeilijk. Om hieraan tegemoet te komen keurde het Vlaams parlement vandaag een decreet goed. TV-zenders krijgen meer ruimte biedt om advertentiecampagnes in te plannen.

Het Mediadecreet schrijft nu voor dat omroepen 12 minuten per uur reclame mogen uitzenden. Dat is dus maximaal 20 procent van de totale zendtijd. Met de versoepeling wordt die 20 procent berekend over grotere tijdsblokken. Meerbepaald tussen 6 uur ’s ochtends en 18 uur ’s avonds en van 18 uur ’s avonds tot middernacht.

Kosten stijgen, advertentie-inkomsten dalen

Die versoepelde wetgeving rond reclame stond al langer op de agenda, als omzetting van een Europese richtlijn. De Vlaamse regering heeft nog tot eind dit jaar de tijd om deze ‘richtlijn audiovisuele mediadiensten’ om te zetten, maar het aspect rond de tv-reclame wil het Vlaams parlement versneld doorvoeren. “Deze moeilijke coronaperiode toont meer dan ooit het belang van kwaliteitsmedia. Toch staan ze onder druk: reclame-inkomsten dalen, grote advertentiecampagnes worden geannuleerd. Ik ben bijzonder tevreden dat we door samen met het parlement deze maatregel versneld in te voeren, de mediasector extra ademruimte kunnen geven“, zo zegt minister voor media Benjamin Dalle.

Ook belangrijk voor regionale zenders

“Mediabedrijven hebben meer dan ooit een verbindende en maatschappelijke rol door de mensen goed te informeren en te entertainen. Daar tegenover staat dat grotere mediabedrijven maar ook regionale tv-zenders worden geconfronteerd met uitgestelde en geannuleerde reclamecampagnes. Meer flexibiliteit om campagnes in te plannen, van zodra er opnieuw vraag is, moet hen terug ademruimte geven”, legt Vlaams parlementslid Karin Brouwers uit.

Aangename kijkervaring

De tv-zenders kunnen zelf het beste inschatten hoe ze omgaan met deze extra flexibiliteit. Gaat dit leiden tot een concentratie van de reclameblokken in primetime? Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer gelooft van niet. “Een aangename kijkervaring zal altijd het meeste kijkers trekken. We gaan er dus van uit dat de zenders er omzichtig zullen mee omspringen en we ook na de coronapandemie niet meteen zullen overspoeld worden door reclame. De VRM zal de spreiding van de reclame binnen deze blokken overigens monitoren” besluit Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer, die samen met Karin Brouwers het decreet namens CD&V indiende in het parlement.

Wil je weten waarom Orry media belangrijk vindt? Kijk hier.


Orry Van de Wauwer

Vlaams volksvertegenwoordiger en Senator voor CD&V. Actief in de domeinen Cultuur, Jeugd, Gelijke Kansen, Diversiteit & Stedenbeleid, Radicalisering, Mobiliteit, Buitenlands beleid & Mensenrechten. Alternate member van het parlement van de NAVO en OVSE.

0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *