Absoluut record: bijna 200.000 cursisten volgen les in de kunstacademies

Dit schooljaar volgen er bijna 200.000 leerlingen les in de academies in Vlaanderen. Dat is het hoogste aantal ooit. Het gaat om een stijging van maar liefst 14.800 leerlingen. Dat succes toont aan dat de vernieuwingen die sinds die schooljaar van kracht zijn noodzakelijk waren. Kinderen vanaf 6 jaar kunnen nu alle disciplines volgen in het deeltijds kunstonderwijs. Muziek en woordkunst-drama  en domeinoverschrijdende initiatie zijn nieuw. Het is vooral in die groep dat de sterke groei opvalt, daar is een stijging van 10.000 extra 6- en 7-jarige leerlingen, dat is ruim de helft meer dan vorig schooljaar. 

Dit schooljaar volgen welgeteld 199.361 leerlingen les in één van onze 168 academies. Dat zijn er 8 procent meer dan vorig schooljaar. Het deeltijds kunstonderwijs telt vier domeinen: muziek, woordkunst-drama, beeldende en audiovisuele kunsten en dans. Er zijn dit schooljaar tal van vernieuwingen ingevoerd door Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits. Dat was nodig, want de wetgeving was verouderd. Er was een wirwar aan regeltjes en veel te weinig ruimte om lokaal keuzes te maken. Bijvoorbeeld om nieuwe opleidingen aan te bieden.

6-7 jarigen kiezen massaal voor deeltijds kunstonderwijs

Eén van de belangrijkste vernieuwingen geldt voor de allerjongsten. Kinderen vanaf 6 jaar kunnen nu ook voor muziek en woordkunst-drama of domeinoverschrijdende initiatie kiezen. Tot vorig jaar was het voor zesjarigen enkel mogelijk om dans of beeldende kunst te volgen. Ze kunnen nu kiezen voor elk van de vier domeinen of voor een brede initiatie waar ze van alles kunnen proeven.

Die vernieuwing is een schot in de roos. Sinds 1 september verwelkomen de academies 28.116 cursisten van 6 en 7 jaar. Dat is een stijging van bijna 60% vorig schooljaar. Bijna de helft van die leerlingen kiest voor beeldende en audiovisuele kunst.

Gedetailleerde cijfers

Hieronder een overzicht van de vier domeinen. Deze vergelijking is het academiejaar 2018-2019 vergeleken tegenover het jaar voordien, 2017-2018.

Muziek: +10,7% (+8.744 leerlingen, waarvan 6.434 zes- tot zevenjarigen)

Top 5 muziekinstrumenten:

  1. Piano: 25.090 leerlingen
  2. Gitaar: 14.729 leerlingen
  3. Viool: 5.888 leerlingen
  4. Zang: 5.586 leerlingen
  5. Dwarsfluit: 4.241 leerlingen

Speciale instrumenten in de academies. Bijvoorbeeld om cultureel erfgoed in stand te houden:

  • Beiaard: 24 leerlingen
  • Klavecimbel: 195 leerlingen
  • Mandoline: 37 leerlingen
  • Doedelzak: 84 leerlingen
  • Natuurhoorn: 9 leerlingen
Woordkunst-drama: +4,6% (+ 1009 leerlingen)

Top 3 populairste afstudeerrichtingen:

  1. Speltheater: 3.139 leerlingen
  2. Verteltheater: 2.156 leerlingen
  3. Schrijver: 543 leerlingen

Met speciale aandacht voor: Regie (60 leerlingen), kleinkunst (17 leerlingen), cabaret en comedy (15 leerlingen).

Dans: -3,3% (-450 leerlingen)

Top:

  1. Klassieke dans: 2.588 leerlingen
  2. Hedendaagse dans: 1.293 leerlingen
  3. Jazzdans: 256 leerlingen
  4. Urban dance: 34* leerlingen
  5. Werelddans: 41* leerlingen
  6. choreografie: 6* leerlingen
Beeldende & audiovisuele kunsten: +2,9% (+ 1.946 leerlingen)

Top 5:

  1. Schilderkunst: 4.388 leerlingen
  2. Tekenkunst: 3.455 leerlingen
  3. Keramiek: 2.583 leerlingen
  4. Beeldhouwen en ruimtelijke kunst: 1.410 leerlingen
  5. Projectatelier: 268 leerlingen

Met speciale aandacht voor kunstambachten zoals glaskunst (127 leerlingen) of boekkunst (67 leerlingen). Dit is belangrijk om culturele tradities in stand te houden. Daarnaast ook aandacht aan animatiefilm (46 leerlingen) en fotokunst (1102 leerlingen).

Wil je weten waarom Orry onderwijs belangrijk vindt? Kijk hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *