Absoluut record : bijna 200.000 cursisten volgen les in de kunstacademies

Dit schooljaar volgen er bijna 200.000 leerlingen les in de academies in Vlaanderen. Dat is het hoogste aantal ooit. Het gaat om een stijging van maar liefst 14.800 leerlingen. Dat succes toont aan dat de vernieuwingen die sinds die schooljaar van kracht zijn noodzakelijk waren. Kinderen vanaf 6 jaar kunnen nu alle disciplines volgen in het deeltijds kunstonderwijs. Muziek en woordkunst-drama  en domeinoverschrijdende initiatie zijn nieuw. Het is vooral in die groep dat de sterke groei opvalt, daar is een stijging van 10.000 extra 6- en 7-jarige leerlingen, dat is ruim de helft meer dan vorig schooljaar. 

Dit schooljaar volgen welgeteld 199.361 leerlingen les in 1 van onze 168 academies. Dat zijn er 8 procent meer dan vorig schooljaar. Het deeltijds kunstonderwijs telt 4 domeinen: muziek, woordkunst-drama, beeldende en audiovisuele kunsten en dans. Er zijn dit schooljaar tal van vernieuwingen ingevoerd door Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits. Dat was nodig, want de wetgeving was verouderd, er was een wirwar aan regeltjes en  veel te weinig ruimte om lokaal keuzes te maken en nieuwe opleidingen aan te bieden.

6-7 jarigen kiezen massaal voor deeltijds kunstonderwijs

Eén van de belangrijkste vernieuwingen geldt voor de allerjongsten: kinderen vanaf 6 jaar kunnen nu ook voor muziek en woordkunst-drama of domeinoverschrijdende initiatie kiezen. Tot vorig jaar was het voor 6-jarigen enkel mogelijk om dans of beeldende kunst te volgen. Ze kunnen nu kiezen voor 1 van de 4 domeinen of voor een brede initiatie waar ze van alles kunnen proeven.

Die vernieuwing is een schot in de roos. Sinds 1 september verwelkomen de academies 28.116 cursisten van 6 en 7 jaar. Dat is een stijging van bijna 60 procent tegenover vorig schooljaar. Bijna de helft van die leerlingen kiest voor beeldende en audiovisuele kunst.

Gedetailleerde cijfers

Muziek:

Groei in 2018-2019 tegenover 2017-2018: +10,7% (8.744 leerlingen, waarvan 6.434 6-7-jarigen)

Top 5 muziekinstrumenten:

  1. Piano: 25.090
  2. Gitaar: 14.729
  3. Viool: 5.888
  4. Zang: 5.586
  5. Dwarsfluit: 4.241

Speciale instrumenten in de academies onder andere om cultureel erfgoed in stand te houden:

  • Beiaard: 24 leerlingen
  • Klavecimbel: 195 leerlingen
  • Mandoline: 37 leerlingen
  • Doedelzak: 84 leerlingen
  • Natuurhoorn: 9 leerlingen

 

Woordkunst-drama:

Groei woordkunst-drama 2018-2019 tegenover 2017-2018: + 4,6% (1009 leerlingen; 1074 leerlingen zijn 6-7 jaar dus)

Top 3 populairste afstudeerrichtingen:

  1. Speltheater: 3.139
  2. Verteltheater: 2.156
  3. Schrijver: 543

Speciale aandacht voor: Regie: 60 leerlingen; kleinkunst: 17 leerlingen; cabaret en comedy: 15 leerlingen.

 

Dans:

Daling 2018-2019 tegenover  2017-2018: – 3,3% (450 leerlingen)

Top:

  1. Klassieke dans: 2.588
  2. Hedendaagse dans: 1.293
  3. Jazzdans: 256
  4. Urban dance: 34*
  5. Werelddans: 41*
  6. choreografie: 6*

 

Beeldende & audiovisuele kunsten:

Groei 2018-2019 tegenover 2017-2018: + 2,9% (1946 leerlingen)

Top 5:

  1. Schilderkunst: 4.388
  2. Tekenkunst: 3.455
  3. Keramiek: 2.583
  4. Beeldhouwen en ruimtelijke kunst: 1.410
  5. Projectatelier: 268

Speciale aandacht voor: kunstambachten : bvb glaskunst (127 leerlingen), boekkunst (67 leerlingen). Belangrijk om culturele tradities in stand te houden. Daarnaast ook animatiefilm (46 leerlingen), fotokunst (1102 leerlingen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *