fbpx

Het gebrek aan openbaar vervoer aan de buitencampussen van de Universiteit Antwerpen (campus Groenenborger, campus Middelheim en campus Drie Eiken) speelt al jaar en dag binnen het studentenleven. Gedurende jaren wordt dit reeds aangekaart bij het universiteitsbestuur, de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn en de overheid.

Reeds in 2014 werd hiervoor een grote actie op poten gezet genaamd ‘Trap Het Af!’. Deze werd georganiseerd door de studentenraden van de UAntwerpen en Antwerpse hogescholen, en het Antwerps Studentenoverleg (ASO). Eén van de eisenbundels binnen dit project was om het openbaar vervoer beter in te zetten op basis van de uurroosters van de 45.000 Antwerpse studenten. De reistijd van het stadscentrum tot campus Groenenborger en Middelheim overschrijdt soms een half uur en naar campus Drie Eiken ben je vanuit het stadscentrum zelfs meer dan een uur onderweg. Dit ondanks dat de buitencampussen binnen de stad Antwerpen liggen. Ook ik kaartte dit recent aan bij minister Weyts.

Huidige verbinding buitencampussen volstaat niet

Minister Weyts benadrukt dat het netwerk tussen de binnenstad en de buitencampussen de voorbije jaren meermaals werd aangepast en geoptimaliseerd. Bijvoorbeeld door het bundelen van meerdere lijnen tot één hoofdas, lijn 17. Naast het verbinden van de campussen met Berchem station en de Groenplaats. Volgens de minister bedragen de rijtijden voor deze verbindingen respectievelijk 25 minuten, 14 minuten en 23 minuten.

Ik ga hier echter niet akkoord mee. Ook de Antwerpse Studentenraad ontvangt deze repliek kritisch. Zo is een reistijd van de Rooseveltplaats naar het Universiteitsplein in Wilrijk in 25 minuten relatief utopisch. Ook de alternatieve bussen met hogere frequentie blijken niet als vlot alternatief te kunnen dienen, aangezien deze lijnen een vergelijkbaar traject rijden en in praktijk vaak dezelfde rijtijd hebben.

Campusbus

De grootste zorg van de Antwerpse Studentenraad blijft ook het afschaffen van de campusbus. Een zorg die ik ook deel. Waar de verbinding van de buitencampussen met de stad niet optimaal is, is de verbinding tussen de buitencampussen zelf zorgwekkend. Vroeger was er een buslijn die de campussen in Wilrijk met elkaar verbond. Studenten konden dus van een les op campus x naar de volgende les op campus y met het openbaar vervoer.

Door een reorganisatie werd deze campuslijn geschrapt. Er reden immers twee lijnen ongeveer hetzelfde traject. De ene een snelle lijn tussen de campussen, de andere een meer commerciële lijn die nog langs vele winkels passeert. Deze tweede buslijn is minder nuttig voor studenten die snel van campus tot campus moeten geraken. Bij de reorganisatie werd echter de tweede meer commerciële lijn behouden ten koste van de lijn die vooral gebruikt werd door studenten.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je in de auto moet springen om van een les op campus Middelheim naar een les in campus Drie Eiken te gaan?

Verbeteringen

In het licht van het bovenstaande, pleit ik voor het volgende:

  • Een snelle en vlotte busverbinding tussen de verschillende buitencampussen. De dienstverlening van deze buslijn is gespiegeld aan de lessenroosters van de campussen.
  • Een verbeterde dienstverlening en frequentie voor de bussen tussen het stadscentrum en de buitencampussen.
  • De uitrol van het Antwerpse Vélo systeem aan de buitencampussen. Dit is een engagement dat de stad Antwerpen op moet nemen.
  • De aanleg van een veilige, comfortabele en snelle fietsverbinding tussen elk van de drie buitencampussen van de Universiteit Antwerpen. In overeenstemming met onze fietsdeal en plannen voor de verbetering van de fietsinfrastructuur.

Zolang dit niet in orde is: geen bus, geen les? 😉

Wil je weten waarom Orry internationale aangelegenheden belangrijk vindt? Kijk hier.


0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *