Opening premetrotunnel onder Kerk- en Pothoekstraat!

In het parlement zijn er heel wat dossiers die lange tijd blijven aanslepen. Waar we tot vervelens toe vragen over blijven stellen en de nadruk leggen dat het een belangrijk thema is. Eén van deze onderwerpen is de opening van de ongebruikte premetrotunnel onder de Kerkstraat en Pothoekstraat in Antwerpen-Noord. Na vier jaar aandringen en vragen stellen, is het resultaat er eindelijk. De tunnel opent in 2024. Blijven aandringen loont!

Er wordt 60 miljoen euro voorzien uit de Vlaamse begroting om zowel tunnel als verschillende stations te openen. Zowel stations Stuivenberg als Willibrord, maar ook stations Drink als College op de Turnhoutsebaan.

Premetroplan van de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer Antwerpen (MIVA) met de ongebruikte koker en stations

Maatschappelijke kosten en baten

De opening van dit deel van het premetronetwerk is enorm goed nieuws voor de brede mobiliteitsambitie in Antwerpen als voor de lokale bewoners. Het traject van deze premetrokoker situeert zich immers in één van de dichtstbevolkte delen van de stad (zie afbeelding). Desondanks is openbaar vervoer in de wijk van het Stuivenbergziekenhuis onderontwikkeld. Met de opening van deze verbinding, krijgen naar schatting 25.000 Antwerpen een kwalitatieve tramverbinding op maximaal 400 meter van hun woning. Voor 700.000 pendelaars per jaar zal er tijdswinst geleverd worden.

Bevolkingsdichtheid in de wijken rond de Kerkstraat-Pothoekstraat

Niet enkel voor de betere verbinding in de wijken, ook voor andere winsten zijn we altijd blijven ijveren voor het openen van deze verbinding. Een belangrijke maatschappelijke kosten-batenanalyse projecteert ook andere positieven factoren dan louter mobiliteitswinsten. Zo wordt geschat dat de verbeterde mobiliteit ook jobs en welvaart zal creëren in de directe omgeving. Daarnaast zou rond de 35 miljoen euro winst worden geboekt door de investering zelf!

Maatschappelijke kosten & baten analyse

Enkele jaren geleden gingen we reeds op werkbezoek in de premetrotunnel, en ook de ingang lieten we omvormen tot een kunstwerk om onze boodschap kracht bij te zetten.

Wil je weten waarom Orry mobiliteit belangrijk vindt? Kijk hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *