Opening premetrotunnel onder Kerk- en Pothoekstraat?

Onder de Antwerpse Kerkstraat en Pothoekstraat werd in de jaren 1980 een premetrotunnel gelegd. Deze tunnel werd nooit in gebruik genomen, maar wel altijd grondig onderhouden. De opening van deze tunnel met stations aan het Stuivenberg ziekenhuis en het Kerkplein in de Kerkstraat, zou de ontsluiting van een van de meest dichtbevolkte wijken van Antwerpen drastisch verbeteren, een wijk waar investeringen al wel eens uitblijven. De potentiële impact van de ingebruikname van deze infrastructuur, wordt aangetoond in een recente maatschappelijke kosten baten analyse.

Over deze premetrotunnel stelde ik reeds een aantal schriftelijke vragen aan de minister van mobiliteit. Uit de antwoorden van de minister blijkt het engagement om deze infrastructuur ook effectief in gebruik te stellen. Het potentieel van deze verbinding is duidelijk heel hoog. Zowel voor de bereikbaarheid voor de betrokken buurten als voor het bereiken van de modal shift in Antwerpen.

Financiering

Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis liet reeds optekenen dat Antwerpen niet voor de infrastructuur zal betalen. Schepen Kennis is van mening dat het gewest dit moet financieren, aangezien het om openbaar vervoer gaat. De financiële raming voor de opening van de premetrotunnel en haltes ligt op 54 miljoen euro.

Mij lijkt dit geen correcte conclusie. Uit de maatschappelijke kosten en batenanalyse blijkt dat iedereen gebaat is bij een snelle opening van deze infrastructuur, de stad Antwerpen niet in het minste. De baten van deze infrastructuur liggen zelfs niet louter op maatschappelijk vlak, maar ook economisch. Financieel kan de opening tot 88 miljoen euro opleveren. De opbrengt ligt dus 34 miljoen euro hoger dan de te investeren 54 miljoen euro. Deze 88 miljoen euro zijn niet enkel terug verdiensten voor De Lijn, maar voor de brede regio (denk maar aan verminderde trafiek op de Antwerpse Ring). Het is dus logisch dat ook de stad zijn steentje bijdraagt, zoals het ook doet bij de werken in het kader van de Toekomstverbond. Indien Vlaanderen slechts de helft van de investeringen moet dragen, kunnen deze werken ook sneller starten.

Wil je weten waarom Orry mobiliteit belangrijk vindt? Kijk hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *