fbpx

Sinds begin 2019 vaarde de Waterbus op het Albertkanaal. Deze lijn startte als proefproject dat na twee jaar geëvalueerd zou worden. Het was de bedoeling dat de Waterbus een alternatief vormde voor het woon-werkverkeer voor inwoners uit Merksem, Schoten, Wijnegem, Schilde en omliggende gemeenten die in Antwerpen werken. Het Havenbedrijf besloot echter om de Waterbus op het Albertkanaal te schrappen sinds 1 januari 2020. Orry Van de Wauwer ondervroeg de minister hierover.

Te weinig pendelaars?

De Waterbus verbond Wijnegem (brug van de Houtlaan) en het Havenhuis op het Eilandje in Antwerpen met elkaar. Volgens het Havenbedrijf maakten te weinig passagiers gebruik van de Waterbus op dit traject. Ook het gratis varen tijdens de spitsuren bracht geen verandering (van 7u tot 9u ’s morgens en van 16u tot 18u ’s avonds kon je gratis gratis varen, in plaats van 5 euro voor een heen en terugvaart). Uit de analyse bleek ook dat het vooral toeristen en senioren waren die tijdens de daluren van de Waterbus gebruik maakten op dit traject, in plaats van de beoogde pendelaars. “Het effect op de mobiliteit is te klein om de kosten van het voortzetten van de route te verantwoorden”, aldus Haven Antwerpen.

Conclusies waterbus te voorbarig?

Orry die in Antwerpen woont maar afkomstig is uit Schilde, heeft zijn bedenkingen over deze beslissing geuit aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Ik vrees dat het Havenhuis de stekker te vroeg uit de Waterbus op het Albertkanaal getrokken heeft.” zegt Van de Wauwer. “Initieel was sprake van een proefperiode van 2 jaar. Zoals we allemaal weten is vervoersgedrag gewoontegedrag. Het duurt wel even voor mensen de overstap maken naar een ander vervoermiddel”.

Volgens Van de Wauwer is de Waterbuslijn op het Albertkanaal nooit ten volle benut geweest. Zo werden er trage vaartuigen ingezet, die een uur nodig hadden voor het traject Wijnegem – Antwerpen. Dit is een traject van 8 kilometer. Dat is geen afdoend alternatief voor het woon-werkverkeer. “ Een gemiste kans! Want de Waterbus op het Albertkanaal kon in combinatie met de nieuwe tram vanaf het Eilandje zorgen voor de gewenste combimobiliteit richting de stad.

Werken Oosterweel

Een andere bedenking is dat het aanbod van de Waterbus op het Albertkanaal in de toekomst net extra nuttig kan zijn. “Met de aanvang van de werken aan de Oosterweelverbinding en de overkappingsprojecten, kan de Waterbus zelfs een ‘minder hinder’-maatregel zijn. Daarom is het ook te betreuren dat de aanlegplaatsen op het Albertkanaal ontmanteld en de pontons weggenomen worden. Als later toch zou beslist worden de Waterbus al dan niet tijdelijk terug in te zetten, moeten deze kosten opnieuw worden gemaakt.

Modal split

Tenslotte wees Van de Wauwer nogmaals op het belang van de modal split. Hierbij moet 50% van het verkeer duurzaam zijn. Dit is als doelstelling opgenomen in het Vlaamse regeerakkoord voor de vervoerregio Antwerpen. “Om dit te halen, moeten we tegelijkertijd inzetten op alle vormen van duurzaam vervoer”, besluit het CD&V-parlementslid.

Bekijk hier het debat in de commissie in het Vlaams parlement.

Debat vanaf minuut 27, tussenkomst Orry vanaf 00:46:25

Bekijk hier het verslag dat ATV bracht in haar avondnieuws van 30 januari.

Wil je meer weten over initiatieven van Orry rond mobiliteit? Kijk hier.


0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *