Vandaag keurde de Vlaamse regering de omgevingsvergunning voor de Oosterweelwerken goed. Hiermee wordt het finale startschot gegeven voor Oosterweel, één van de grootste infrastructuurprojecten in Europa. De omgevingsvergunning is goed voor 5,5 miljoen pagina’s verspreid over 2.200 documenten.
Deelprojecten Oosterweel
In de goedgekeurde omgevingsvergunning zitten een hele hoop deelprojecten en studies vervat. Zo komt de langverwachte Oosterweeltunnel onder de Schelde er. Deze maakt de Ring rond en verbind Linkeroever met het noorden van Antwerpen aan het Noordkasteel. Van groot belang, in deze tunnel van 1,8km lang is een fietskoker voorzien van 6 meter breed, zonder roltrappen of liften zoals in de andere fietstunnels. Fietsend Antwerpen kan binnenkort probleemloos onder de Schelde bollen.
Deze tunnel komt op Rechteroever uit aan het Noordkasteel, waar de burgerbewegingen gezorgd hebben dat het natuurlandschap en waardevol erfgoed bewaard zal gebleven worden. In plaats van een gigantisch tolplein en talloze rijstroken, is het ontwerp structureel veranderd naar een paperclip ontwerp. Hierbij wordt de omgeving van het Noordkasteel zo min mogelijk belast en blijft het natuuraspect bewaard. Ook de fietsverbindingen krijgen zo meer ruimte en kwaliteit.
Van het Noordkasteel gaat de Ring verder in tunnels onder de dokken en het Albertkanaal, logischerwijs de Kanaaltunnels genoemd. Van hier gaat een noordelijke kanaaltunnel naar de aansluiting op Ring aan de Groenendaallaan richting E19 en A12, en gaat een zuidelijke kanaaltunnel verder onder het Albertkanaal en het Lobroekdok om aan te sluiten op de bestaande Ring achter het Sportpaleis. Hiermee verdwijnt dus ook het viaduct van Merksem, in plaats daarvan komt een ondergrondse Ring met overkappingen en open sleuven.
Ringparken
Los van de concrete Oosterweelwerken, zijn er natuurlijk ook de overkappingsprojecten. Een deel van deze projecten wordt mee opgenomen in de Oosterweelwerken die nu vergund zijn. Er moet voor de overkappingen immers heel wat gewerkt worden aan de onderbouw of ondergronds infrastructuur. Het is logisch en praktisch dat deze werken gelijktijdig met de hoofdinfrastructuur worden aangelegd.
Van de 1,25 miljard euro die naar de leefbaarheidsprojecten en Ringparken gaat wordt er reeds 700 miljoen euro gebruikt in de hoofdwerken om de nodige overkappingen en landschapsparken te integreren. De trajecten en plannen van de Ringparken kan je terugvinden op de site van de Grote Verbinding.
Werk op de plank
Naast de werken die nu zullen plaatsvinden, blijft er ook werk op de plank in het parlement. Niet alles is al in kannen en kruiken.
Een belangrijk aspect van de Oosterweelwerken en het Toekomstverbond, is dat de trafiek op de Ring moet verminderen. Er moeten minder verplaatsingen met de wagen gebeuren, anders blijven de files aanhouden. Het is dus cruciaal om ook kwalitatief andere verplaatsingsvormen te ondersteunen. Het openbaar vervoer moet versterkt worden, fietsen moet ondersteund worden, deelmobiliteit gestimuleerd. Er wordt een modal shift van 50% geambieerd, waarbij dus maximaal 50% van de personenverplaatsingen met de wagen worden gedaan. Hierin is het belangrijk om te blijven bewaken wie en wat er wordt geteld in de modal shift.
Ook de leefbaarheid van de mensen die rond de tunnelmonden wonen blijft heel belangrijk. Onderzoek toont aan dat deze plekken stevig vervuild kunnen worden, daarom zijn regelmatige ventilatiegaten in de tunnels belangrijk. Zo niet komt alle verontreiniging buiten op enkele geconcentreerde plekken.
Vind hieronder mijn tussenkomst en mijn bezorgdheden terug in de laatste commissie mobiliteit over het Toekomstverbond (vanaf 1:59:50), of over de voortgangsrapportage van 2019.
Wil je meer weten over initiatieven van Orry rond mobiliteit? Kijk hier.
0 reacties