in juni kondigde De Lijn aan dat het zou startten met het plaatsen van nieuwe real time schermen. Op deze schermen zou reizigersinformatie beter te volgen zijn. Hierover vroeg ik meer informatie op bij minister van mobiliteit Lydia Peeters. Hieruit blijkt dat het plaatsen van de realtime-schermen van De Lijn vertraging heeft opgelopen. Normaal zou dit in oktober begonnen zijn, maar door technische problemen zijn er vertragingen. De doelstelling blijft wel om in de eerste helft van 2020 al deze infoborden geplaatst te hebben. In de eerste fase zouden 86 van deze schermen in Antwerpen komen.
“Er zijn problemen geweest met zowel de hardware als de software”, zegt minister Peeters. Dit is ook de verklaring waarom de reeds aanwezige real time borden vaak niet of onvoldoende functioneren. De Lijn zal deze borden niet zomaar vervangen. Deze borden kregen de afgelopen weken een hardware vervanging, en ook de software kreeg recent een update. Op deze manier zouden deze borden binnenkort wel fatsoenlijk moeten werken. Met de plaatsing van 280 nieuwe schermen kunnen ook heel wat ‘bolletjestramborden’ uit het straatbeeld verdwijnen.
Dat de reisinformatie dringend moet verbeteren, is een evidentie voor iedereen die al eens de tram of bus neemt. Ook uit het jaarverslag 2018 van De Lijn blijkt dat er veel werk is aan een verbetering. De tevredenheid van de reizigers over de reisinformatie ligt op een droevige 54%. Met de 280 nieuwe schermen die De Lijn het komende half jaar wilt plaatsen, wordt het aantal haltes met realtime-informatie uitgebreid met 70%.
Lees ook Gazet van Antwerpen: ook infoborden van De Lijn hebben vertraging
Wil je meer weten over initiatieven van Orry rond mobiliteit? Kijk hier.
0 reacties