Supertram op lijn 3 tussen Merksem en Zwijndrecht

Begin november 2017 werd het testproject met de Supertram gestart op tramlijn 3 tussen Merksem en Zwijndrecht. De supertram zijn twee Hermelijntrams die aan elkaar gekoppeld worden. Deze tram is 60 meter lang zou per keer 500 passagiers kunnen vervoeren. Twee maanden lang gingen dergelijke supertram op de drukke tramlijn 3 sporen tijdens de ochtendspits.

Tramlijn 3 is de drukste tramlijn van Antwerpen, en bij uitbreiding Vlaanderen. De supertram dient dus als tegemoetkoming voorde verzadiging op deze lijn. Na deze twee maanden zou het project geëvalueerd en eventueel uitgebreid worden. Een jaar later zijn de gekoppelde Hermelijntrams uit het straatbeeld verdwenen.

In een van mijn laatste schriftelijke vragen deze legislatuur ondervroeg ik de minister van Mobiliteit over de stand van zaken.

Supertram: vragen over veiligheid

Het enige beletsel op korte termijn voor de inzet van deze supertram is de vraag van de chauffeurs van De Lijn om toezicht op de veiligheid van de reizigers in het tweede tramdeel. Om die veiligheid te garanderen, werd aanvankelijk een extra stadstoezichter op het tweede tramdeel geplaatst. Deze oplossing bleek budgettair niet haalbaar.

Vervolgens onderzocht De Lijn om de camerabeelden vanuit het tweede deel naar de chauffeur door te sturen. Om technische redenen kan dat echter niet via de huidige koppeling. Volgend jaar zijn er nieuwe koppelingen voorzien, waarmee dit wel kan. De Lijn onderzoekt momenteel of er door tijdelijke overbruggingsmaatregelen de supertrams toch niet sneller op een veilig manier ingezet kunnen worden.

In eerste instantie zal lijn 3 (P+R Melsele – P+R Merksem) voorzien worden met de supertrams. Op langere termijn mogelijks ook lijn 15 (P+R Linkeroever – P+R Boechout).

Gazet van Antwerpen (24/05/2019)

Wil je weten waarom Orry mobiliteit belangrijk vindt? Kijk hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *