fbpx

Iedereen is het erover eens dat mobiliteit dé uitdaging bij uitstek is van de volgende Vlaamse regering“, zei CD&V-voorzitter Wouter Beke bij de voorstelling van het investeringsplan mobiliteit. De files namen de afgelopen legislatuur met twintig procent toe.

Om de files te bestrijden, stelde de Vlaamse regering, waar CD&V deel van uitmaakt, slim rekeningrijden in het vooruitzicht. N-VA-mobiliteitsminister Ben Weyts voerde dat plan deze week af, omdat er volgens hem geen draagvlak voor is. CD&V blijft voorstander, op voorwaarde dat er voldoende goede alternatieven zijn voor de wagen.

Ons investeringsplan moet voor die alternatieven zorgen. CD&V kiest daarbij “voluit voor koning Fiets”. De doelstelling is om over vijf jaar 20% van het woon-werkverkeer en 40% van het woon-schoolverkeer met de fiets te laten gebeuren.

Daarvoor is meer en betere fietsinfrastructuur nodig. CD&V pleit ervoor om het budget hiervoor – nu 100 miljoen euro per jaar – meteen te verdubbelen en op termijn op te trekken tot 300 miljoen euro. De partij wil ook de procedures rond vergunningen en onteigeningen vlotter maken, zodat we die fietspaden sneller kunnen realiseren.

Naast de fiets integreren de christendemocraten ook het openbaar vervoer in hun investeringsplan , met de uitbouw van voorstadsnetten rond de grote steden en de uitbouw van overstapplaatsen, waar mensen vlot kunnen switchen tussen auto, (deel)fietsen, openbaar vervoer.

Omdat de auto niet zal verdwijnen, wil CD&V ook investeren in betere en veiligere weginfrastructuur. De focus daar ligt op het wegwerken van een aantal missing links. Zo zou de A12 en de N49 tussen Knokke en Antwerpen omgevormd worden tot echte snelwegen.

Bekijk de reportage op VRT en vind ons fietsplan hier.

Wil je weten waarom Orry de fiets belangrijk vindt? Kijk hier.


0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *