De bestuurderscapaciteit van De Lijn is nog steeds niet wat het zou moeten zijn. Dat blijkt uit cijfers opgevraagd door Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V). Waar eind 2017 een volledige bezetting tegen eind 2018 als doel werd gesteld, blijkt dat afgelopen jaar 153 van de 425 vacatures voor chauffeurs (meer dan 1/3) bij De Lijn niet werden ingevuld.
Een jaar geleden gaven cijfers die Van de Wauwer opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit aan dat eind 2018 alle vacatures zouden of moesten ingevuld geraken. Eind november 2017 waren er zelfs genoeg kandidaten in opleiding bij De Lijn om de tekorten in het chauffeursbestand op te vullen. De opleiding duurt zes weken, zodat begin 2018 de meeste openstaande vacatures ingevuld zouden moeten worden.
Van de Wauwer: “In een opvolgvraag naar de bestuurderscapaciteit bij De Lijn was ik hoopvol dat de tekorten weggewerkt zouden zijn, zoals een jaar geleden uit de cijfers doorschemerde. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik de cijfers voor 2018 binnenkreeg. Daaruit blijkt niet enkel dat de tekorten niet opgevuld geraakten, maar dat we slechts tot het invullen van twee vacatures op de drie geraken. In 2018 bleven 153 vacatures voor chauffeurs openstaan. Het blijft jammer genoeg nog steeds dweilen met de kraan open.”
Zie ook De Standaard: bus zkt. (tevergeefs) chauffeur
Stakingen
Uit de cijfers blijkt dat vooral Vlaams-Brabant (64 chauffeurs), Oost-Vlaanderen (33 chauffeurs) en Antwerpen (41 chauffeurs) grote tekorten optekenen. Het personeel van De Lijn is het duidelijk ook beu, getuige de stakingen in Limburg in februari, de grote deelnamebereidheid aan de nationale staking van 13 februari en ook de verlengde vakbondsacties op 14 februari. Daarnaast werd door de bonden bij De Lijn ook een nieuwe stakingsaanzegging ingediend. “Het is duidelijk dat er nood is aan meer overleg en het ontlasten van de chauffeurs. Hoe minder groot het aantal chauffeurs, hoe groter de werkdruk wordt en hoe meer kans er is dat chauffeurs ziek of met een overbelasting uitvallen. Het is niet voor niets dat het ziektepercentage bij de Lijn relatief hoog ligt (9,27% in 2018). Dit is een vicieuze cirkel, hier uit geraken is een project waar werk van gemaakt moet worden”, zegt Van de Wauwer.
Niet enkel de chauffeurs voelen dergelijke tekorten in de bestuurderscapaciteit. Ook de reiziger kan hiermee geconfronteerd worden. Eind 2017 werd tramlijn 24 in Antwerpen een tijdlang enkel bediend in de spitsuren. De reden daarvan was een tekort aan tramchauffeurs, waardoor geknipt werd in de bediening van deze lijn. Ook dat toont weer het belang aan om de poule met chauffeurs op peil te houden.
Vacatures 2018 | Ingevuld | |
Antwerpen | 129 | 88 |
Oost-Vlaanderen | 100 | 67 |
Vlaams-Brabant | 115 | 51 |
Limburg | 25 | 12 |
West-Vlaanderen | 56 | 54 |
Totaal | 425 | 272 |
Cijfers van vacatures voor chauffeurs in 2018
Wil je weten waarom Orry internationale aangelegenheden belangrijk vindt? Kijk hier.
0 reacties