Supertram op lijn 3 tussen Merksem en Zwijndrecht

Begin november 2017 werd het testproject met de gekoppelde Hermelijntram, de zogenaamde Supertram, gestart op tramlijn 3 in Antwerpen. Deze tram zou per keer 500 passagiers kunnen vervoeren. Twee maanden lang gingen tijdens de ochtendspits enkele trams van 60 meter lang tussen Merksem en Zwijndrecht sporen als tegemoetkoming aan de verzadiging op deze lijn. Na deze twee maanden zou het project geëvalueerd en eventueel uitgebreid worden. Een jaar later zijn de gekoppelde Hermelijntrams uit het straatbeeld verdwenen.

In een van mijn laatste schriftelijke vragen deze legislatuur ondervroeg ik de minister van Mobiliteit over de stand van zaken.

Het enige beletsel op korte termijn voor de inzet van deze supertram is de vraag van de chauffeurs van De Lijn om toezicht op de veiligheid van de reizigers in het tweede tramdeel. Om die veiligheid te garanderen, werd aanvankelijk een extra stadstoezichter op het tweede tramdeel geplaatst. Deze oplossing bleek budgettair niet haalbaar.

Vervolgens onderzocht De Lijn om de camerabeelden vanuit het tweede deel naar de chauffeur door te sturen. Om technische redenen kan dat echter niet via de huidige koppeling. Volgend jaar zijn er nieuwe koppelingen voorzien, waarmee dit wel kan. De Lijn onderzoekt momenteel of er door tijdelijke overbruggingsmaatregelen de supertrams toch niet sneller op een veilig manier ingezet kunnen worden.

In eerste instantie zal lijn 3 (P+R Melsele – P+R Merksem) voorzien worden met de supertrams. Op langere termijn mogelijks ook lijn 15 (P+R Linkeroever – P+R Boechout).

Gazet van Antwerpen bracht er volgend bericht over (24/05/2019):

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *