fbpx

Begin november 2017 werd het testproject met de Supertram gestart op tramlijn 3 tussen Merksem en Zwijndrecht. De supertram zijn twee Hermelijntrams die aan elkaar gekoppeld worden. Deze tram is 60 meter lang zou per keer 500 passagiers kunnen vervoeren. Twee maanden lang gingen dergelijke supertram op de drukke tramlijn 3 sporen tijdens de ochtendspits.

Tramlijn 3 is de drukste tramlijn van Antwerpen, en bij uitbreiding Vlaanderen. De supertram dient dus als tegemoetkoming voorde verzadiging op deze lijn. Na deze twee maanden zou het project geëvalueerd en eventueel uitgebreid worden. Een jaar later zijn de gekoppelde Hermelijntrams uit het straatbeeld verdwenen.

In een van mijn laatste schriftelijke vragen deze legislatuur ondervroeg ik de minister van Mobiliteit over de stand van zaken.

Supertram: vragen over veiligheid

Het enige beletsel op korte termijn voor de inzet van deze supertram is de vraag van de chauffeurs van De Lijn om toezicht op de veiligheid van de reizigers in het tweede tramdeel. Om die veiligheid te garanderen, werd aanvankelijk een extra stadstoezichter op het tweede tramdeel geplaatst. Deze oplossing bleek budgettair niet haalbaar.

Vervolgens onderzocht De Lijn om de camerabeelden vanuit het tweede deel naar de chauffeur door te sturen. Om technische redenen kan dat echter niet via de huidige koppeling. Volgend jaar zijn er nieuwe koppelingen voorzien, waarmee dit wel kan. De Lijn onderzoekt momenteel of er door tijdelijke overbruggingsmaatregelen de supertrams toch niet sneller op een veilig manier ingezet kunnen worden.

In eerste instantie zal lijn 3 (P+R Melsele – P+R Merksem) voorzien worden met de supertrams. Op langere termijn mogelijks ook lijn 15 (P+R Linkeroever – P+R Boechout).

Lees ook Gazet van Antwerpen: ‘supertram’ uitgesteld door vragen rond veiligheid

Wil je meer weten over initiatieven van Orry rond mobiliteit? Kijk hier.


Orry Van de Wauwer

Vlaams volksvertegenwoordiger en Senator voor CD&V. Actief in de domeinen Cultuur, Jeugd, Gelijke Kansen, Diversiteit & Stedenbeleid, Radicalisering, Mobiliteit, Buitenlands beleid & Mensenrechten. Alternate member van het parlement van de NAVO en OVSE.

2 reacties

Didier van leeuwen · 1 juli 2023 op 13:08

Is het probleem ivm de veiligheid van de gekoppelde hermelijn trams nu opgelost? Ik zie op dit ogenblik nog steeds geen gekoppelde hermelijnen rijden. Wat is nu nog het probleem. Deze 23 uitgeruste trams zouden 23 chauffeurs uitsparen.

    Orry Van de Wauwer · 7 september 2023 op 11:58

    Beste Didier. De Lijn had het plan opgevat om de gekoppelde Hermelijntrams (die inderdaad klaar zijn voor gebruik) pas in te zetten nadat een nieuw tramplan in voegen is. Doordat de vervoerregio nu al meermaals geen nieuw dienstverleningsplan heeft kunnen opmaken en afkloppen, blijven deze trams momenteel niet gebruikt. Dat deze trams chauffeurs zouden uitsparen klopt niet. De frequentie van tramlijn 3 wordt niet gehalveerd door dubbele toestellen in te zetten, het nodig aantal chauffeurs blijft gelijk. Ik hoop alvast ook deze “supertram” snel in het Antwerpse straatbeeld te zien en blijf hier aandacht voor vragen. De laatste stand van zaken vind u hier: https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementaire-documenten/schriftelijke-vragen/1746152

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *