Dit jaar zullen de verkeerslichten op 63 kruispunten in Antwerpen worden aangesloten op de verkeerslichtencoördinatiecomputer (VLCC). Dat is een verdubbeling van het aantal kruispunten waar nu al een aansturing gebeurt door de VLCC. In tegenstelling tot het verleden, wordt door minister van mobiliteit Lydia Peeters maximaal gestreefd naar een conflictvrije regeling. “Een hele goede evolutie”, zegt Van de Wauwer.
“Veiligheid primeert steeds op doorstroming”,
De Verkeerslichtencoördinatiecomputer
De verkeerslichtencoördinatiecomputer is een supercomputer die de verkeerslichten op een slimme manier aanstuurt. De verkeerslichten passen zich aan aan de drukte, zoals tijdens de spitsuren, maar zorgen ook voor een vlottere doorstroming van het openbaar vervoer. Uit een vraag van CD&V-parlementslid Orry Van de Wauwer aan minister Lydia Peeters blijkt dat al 64 kruispunten zijn aangesloten op deze computer. 16 kruispunten in 2018 en 48 in 2019. In 2020 staan voorlopig 63 kruispunten op de planning.
“75% van de verkeerslichten is via een glasvezelkabel aangesloten op deze computer”, zegt Jef Schoenmaekers, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen. “Dat betekent niet dat er ook al een nieuwe lichtenregeling is. Bij 17% is er een nieuwe maximaal conflictvrije regeling.”
Bij de regeling van de verkeerslichten wordt gezorgd dat voetgangers, fietsers en wagens elkaar niet kruisen en dus conflictvrij zijn. De filosofie is nu anders dan in het verleden. “De startpositie is volledig conflictvrij, want veiligheid heeft de absolute prioriteit. Als de doorstroming zo sterk verstoord geraakt dat het een impact heeft op de veiligheid, bijvoorbeeld door geblokkeerde kruispunten of lange wachttijden waardoor mensen door het rood rijden, dan laten we stap voor stap conflicten toe. Het is steeds een evenwichtsoefening”, zegt Schoenmaekers.
Veiligheid versus doorstroming
Minister Peeters onderstreept dat veiligheid altijd primeert op de doorstroming. Als de kruispunten volledig conflictvrij houden niet mogelijk blijkt, gebeuren volgens de minister ingrepen om de risico’s tot aanrijdingen te beperken.
“Een mogelijkheid is het aanbrengen van oranje-gele knipperlichten die oplichten en chauffeurs waarschuwen voor fietsers en voetgangers”, zegt Peeters. “Door fietsers één of meerdere seconden sneller groen te geven dan het gemotoriseerd verkeer zijn fietsers sneller over het kruispunt, en zichtbaarder. Een andere optie is een fietsopstelstrook die de fietsers de mogelijkheid geeft om zich voor de voertuigen op te stellen aan het verkeerslicht.”
Vlaams parlementslid Van de Wauwer is tevreden met de nadruk op verkeersveiligheid.“Ik ben blij dat de minister veiligheid meer prioritair vindt dan doorstroming. In het verleden was dat anders.”
Moeilijk haalbaar
De doelstelling om alle kruispunten te laten aansturen door de VLCC tegen 2022 is aan het huidige tempo moeilijk haalbaar.
“We herbekijken de planning”, zegt Schoenmaekers. “Daar zijn veel redenen voor: testen en studies die meer tijd in beslag nemen, uitvoering op terrein dat moeizamer verloopt en bijsturingen die moeten gebeuren. Een nieuwe datum heb ik voorlopig niet.”
Zie Berichtgeving in de Gazet van Antwerpen (Sacha van Wiele)
Wil je meer weten over initiatieven van Orry rond mobiliteit? Kijk hier.
0 reacties