Meeste incidenten op tram en bus vinden plaats in Antwerpen

Op de bussen en de trams van De Lijn waren er vorig jaar 2.815 incidenten. Dat gaat van verbale tot fysieke agressie en overlast. Opmerkelijk is dat het gros van deze feiten in de provincie Antwerpen plaatsvonden. Daarnaast werkt De Lijn aan een campagne om valpartijen op de bus of de tram te voorkomen.

Er moet meer aandacht besteed worden aan veiligheid in het dagelijks leven van de Antwerpenaar

Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) op een vraag van parlementslid Orry Van De Wauwer (CD&V). In de provincie Antwerpen waren er vorig jaar 2.354 incidenten samen goed voor 2.719 feiten. In de meeste gevallen ging het om overlast (1.937). Opmerkelijk is het verschil met de andere provincies. De minister onderstreept wel dat voor de provincies Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant alle cijfers nog niet zijn verwerkt en het voor deze provincies om extrapolaties gaat. In Oost-Vlaanderen werden vorig jaar 212 incidenten genoteerd, in Vlaams-Brabant 103, West-Vlaanderen 77 en Limburg 69.

Berichtgeving Gazet van Antwerpen

Als het cijfer van de provincie Antwerpen wordt opgesplitst in soorten incidenten, dan komt het op 1.937 gevallen van overlast, 258 van fysieke agressie en 151 van verbale agressie. Daarnaast is er nog de categorie ‘anderen’ met 373 incidenten.

Aandachtsbuurten

De Lijn analyseert via de Veiligheidsmonitor deze incidenten. “Dit gebeurt niet per lijn, maar geografisch met het oog op een lijst van aandachtsbuurten”, zegt minister Peeters. “Dat zijn plaatsen waar – op een bepaald tijdstip – een verhoogde concentratie aan incidenten voorkomt. Vaak heeft zo’n aandachtsbuurt geen permanent karakter, maar verplaatst ze zich in tijd en ruimte. De resultaten van de Veiligheidsmonitor zeggen alleen in welke buurten extra maatregelen nodig zijn in de voertuigen en aan de haltes.”

Volgens Van De Wauwer wordt de veiligheid op het openbaar vervoer te snel uit het oog verloren. Hij wijst daarbij naar het veiligheidsbeleid in de stad Antwerpen. “Het veiligheidsbeleid van de stad moet meer zijn dan het aanschaffen van pantserwagens of inzetten van gewapende robocops op moto’s. Er moet meer aandacht besteed worden aan veiligheid in het dagelijks leven van de Antwerpenaar, door bijvoorbeeld terug meer stadstoezichters in te zetten op de bus- en tramlijnen met de meeste overlast. Dat is een veiligheidsbeleid dichtbij de mensen.”

In het verleden waren er de Lijnspotters, die op de drukke lijnen van De Lijn meereden om een oogje in het zeil te houden. Na enkele hervormingen werden ze in 2017-2018 ondergebracht bij de dienst Stadstoezicht. Er ontstonden enkele gaten in de personeelsbezetting waardoor ze minder zichtbaar aanwezig waren op de bussen en de trams in Antwerpen. Die gaten zouden ondertussen zijn ingevuld. De mensen van Stadstoezicht rijden nog steeds mee op lijnen waar veel leerlingen op zitten aan het begin of het eind van de school. Als er op andere lijnen zich problemen rond overlast voor doen, kan De Lijn beroep doen op deze stadstoezichters.

(Lees verder onder de grafiek die u hier in groter formaat kan bekijken)

Agressie tot overlast: meeste incidenten op tram en bus vinden plaats in provincie Antwerpen
Foto: RR

Valpartijen

Van De Wauwer peilde ook naar het aantal ongevallen met passagiers van De Lijn. De openbare vervoersmaatschappij registreerde vorig jaar 1.074 schadedossiers met of tussen reizigers. In 846 gevallen gaat het om mensen die vallen bij het in- of uitstappen of op het voertuig. 662 reizigers vallen vooral op de bus en 184 op de tram. De Lijn maakte ook een opdeling naar het moment van de valpartijen: 25% valt bij het opstappen, 25% bij het uitstappen en 50% tijdens de rit. Als gevolg van deze valpartijen betaalde de verzekering van De Lijn 1,6 miljoen euro uit. De globale som aan uitbetaalde schadevergoedingen bedraagt 1,76 miljoen euro.

De Lijn onderzoekt op dit moment de mogelijkheden en keuzes voor een campagne met het oog op sensibilisering rond valpartijen. Dit kan gaan van affiches, over geluidssignalen tot ingesproken teksten zoals het gekende ‘mind the gap’ in Londen”, zegt de minister.

Dirk Wiesé van de reizigersorganisatie TreinTramBus nuanceert het cijfers van de valpartijen. “846 valpartijen op de 100 miljoen reizigers is te verwaarlozen”, zegt Wiesé. “Het is natuurlijk tof dat De Lijn hier iets wil rond doen. Het verschil tussen tram en bus is fysica. De banden van een bus hebben een grotere grip op het wegdek, waardoor het remmen veel bruusker gebeurt dan bij een tram. Een tram remt geleidelijker. Als een buschauffeur dus plots moet remmen, dan vlieg je als reiziger echt naar voor. Nog een kleine nuance. In de provincie Antwerpen rijdt twee derde van de reizigers van De Lijn met de tram.”

Oude trams

Wiesé heeft ook een voorstel om de valpartijen op de tram nog te verminderen. “Stop met het inzetten van de oude tramtoestellen. Reizigers moeten daar nog trappen doen om op het voertuig te geraken. Dat verhoogt het risico op vallen bij mensen die niet goed te been zijn”, zegt Wiesé.

Wil je weten waarom Orry mobiliteit belangrijk vindt? Kijk hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *