Doorstroming openbaar vervoer verbetert

De doorstroming van ons openbaar vervoer is een belangrijk aandachtspunt. Veel vertragingen van trams en bussen worden veroorzaakt omdat deze voertuigen mee vast staan in ons verkeerskluwen. Om deze redenen heeft deze Vlaamse meerderheid ook sterk gefocust op doorstroming in de beleidsnota mobiliteit. In de vorige legislatuur werd reeds gewerkt met middelen in een fonds ter bevordering van de doorstroming. Hieruit werden bijvoorbeeld proefprojecten opgezet om trams sneller groen licht te geven op kruispunten. Over deze doorstroming vroeg ik een stand van zaken op bij de minister. Lees hieronder de berichtgeving in de pers.

Antwerpen – Gazet van Antwerpen

Sacha van Wiele

De trams stonden in Antwerpen vorig jaar minder stil door een obstakel, meestal een fout geparkeerde wagen. Er was een daling van zo’n 37% in vergelijking met 2018. Deze evolutie is vooral te danken aan de Ommeganckstraat, alleen is de reden onduidelijk.

De daling in stilstaande trams door een obstakel is te merken in heel Vlaanderen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een vraag van parlementslid Orry Van De Wauwer (CD&V). Een onderbreking in het tramnet is wanneer een tram tien minuten stilstaat door een obstakel. In Antwerpen, Gent en de kust stonden de trams in 2018 502 keer stil. Dat daalde vorig jaar naar 348 keer. In beide steden en de kust was er een afname te merken. In Antwerpen stonden in 2018 237 trams minstens tien minuten stil door een obstakel. Dat zakte vorig jaar naar 149.

Deze algemene daling in Antwerpen is vooral te danken aan de Ommeganckstraat, waar vorig jaar blijkbaar minder wagens de doorgang van de trams hinderden: van 106 in 2018 naar 58 in 2019. Deze straat heeft op dit vlak een kwalijke reputatie. Zo werd vorig jaar bekend dat de Ommeganckstraat, die achter de Zoo ligt, op de eerste plaats stond van straten waar trams het meest werden gehinderd.

Geen duidelijke reden

Alleen is er volgens De Lijn geen duidelijk aanwijsbare reden voor de daling in Antwerpen en de Ommeganckstraat.

“Het is niet dat er bijvoorbeeld in de Ommeganckstraat iets gewijzigd is”, zegt woordvoerster van De Lijn Astrid Hulhoven. “De daling doet zich ook voor in de Van Schoonhovenstraat en de Dambruggestraat. We hopen vooral dat de automobilisten nu meer rekening houden met de trams en dat deze evolutie zich zal verderzetten de volgende jaren.”

In de Ommeganckstraat is het hoofdkantoor van de socialistisch vakbond ABVV Antwerpen gevestigd. Daar kennen ze het probleem. Misschien sensibiliseerden zij hun werknemers en bezoekers om hun wagen correcter te parkeren?

“We deden niets speciaals vorig jaar”, zegt algemeen ABVV-secretaris Dirk Schoeters. “Al jaren spreken we natuurlijk mensen aan en wijzen hen erop dat hun wagen de tram mogelijk hindert. Meestal zijn het toeristen die hun wagen hier parkeren. De verklaring is niet bij ons te vinden.”

Strengere handhaving?

Waren er misschien werken in deze straat waardoor er minder wagens geparkeerd stonden? Ook dat blijkt geen verklaring te zijn.

“Naast enkele containers van mensen die aan hun huis werkten, waren er geen werken in de Ommeganckstraat”, zegt Antwerps districtsburgemeester Paul Cordy (N-VA). “Misschien was er strengere handhaving door de politie, maar daar heb ik geen zicht op.”

Hallo politie? “Ja, wij hebben vorig jaar ingezet op het naleven van de verkeersregels in onder meer de Ommeganckstraat”, zegt politiewoordvoerder Willem Migom. “Het is nu mee opgenomen in onze reguliere werking. De problemen voor onder meer de trams waren ons bekend. Of de daling nu volledig te danken is aan onze inzet, weet ik niet, maar we hebben een steentje bijgedragen.”

Dat politietoezicht werkt, blijkt uit cijfers van de Sleepstraat in Gent. Die straat is de Gentse tegenhanger van de Ommeganckstraat. Door verhoogd politietoezicht daalde het aantal trams die hinder ondervond van fout geparkeerde wagens van 51 in 2018 naar 18 in 2019. Daarnaast ging de stad Gent ook drastisch te werk bij de herinrichting van deze straat. In de Sleepstraat werd in het najaar van 2018 een parkeerstrook van zeventig meter omgevormd tot terrassen. Later dit jaar verdwijnen nog eens vijftien parkeerplaatsen.

De problemen in de Ommeganckstraat zijn voor een deel ook structureel omdat de parkeerplaatsen daar te smal zijn. Dit zou opgelost moeten zijn na de heraanleg. De werken zijn gepland in het najaar van 2021.

GVA 28 februari 2020

Gent – De Standaard/Het Nieuwsblad

Sacha van Wiele & Bert Staes

Het ombouwen van parkeerplaatsen naar terrassen in de Gentse Sleepstraat blijkt een cadeau voor de reizigers van tram 4. In 2018 stond die elke week minstens één keer tien minuten lang stil in de Sleepstraat. Vorig jaar was dat slechts achttien keer.

Er zijn twee straten in Gent waar slecht geparkeerde auto’s het tramverkeer al jarenlang teisteren: Coupure Rechts en de Sleepstraat. In beide straten staat tram 4 gemiddeld één keer per week meer dan tien minuten stil, zo blijkt uit cijfers van De Lijn. En dat is dan nog enkel het aantal keren dat de tram langer dan tien minuten stilstond. Kortere onderbrekingen worden niet geteld door De Lijn.

Het is frustrerend voor tramreizigers: een tram met tientallen mensen erop wordt geblokkeerd door één auto die te ruim geparkeerd staat. Maar in de Sleep-straat is die frustratie vorig jaar opvallend minder vaak voorgekomen. Dat blijkt uit cijfers over doorstroming die Orry Van De Wauwer (CD&V) opvroeg bij de Vlaamse regering. Tot en met 2018 gebeurde het gemiddeld één keer per week dat een tram tien minuten of langer werd geblokkeerd: 51 keer in 2018. Vorig jaar viel het aantal blokkeringen terug naar achttien keer, of ongeveer één keer om de drie weken.

Extra politietoezicht op fout geparkeerde wagens is volgens De Lijn een verklaring. Ook in Antwerpen stonden de trams vorig jaar opmerkelijk minder vaak stil. Maar in de Sleepstraat lijkt vooral de invoering van terrassen de grootste rol te spelen.

Terrassen

In het najaar van 2018 werd in de Sleepstraat een parkeerstrook van zeventig meter omgevormd tot terrassen. Die terrassen zijn uit veiligheid afgeschermd met stalen hekken, waardoor de trams ook niet meer gehinderd kunnen worden.

Later dit jaar verdwijnen nog eens vijftien parkeerplaatsen in ruil voor een lange strook met bredere voetpaden en terrassen in de Sleepstraat, tussen Godshuishammeke en Achterleie.

‘Goed voor de voetgangers, voor de horecazaken én voor de doorstroming van de tram’, zegt schepen van Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen).

Het Nieuwsblad 28 februari 2020

Wil je weten waarom Orry mobiliteit belangrijk vindt? Kijk hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *