De Lijn legt werkende roltrap stil om wisselstukken te gebruiken voor roltrap Groenplaats

Voor de herstelling van de roltrap van premetrostation Groenplaats heeft De Lijn een andere roltrap buiten dienst gesteld. “Een uitzonderlijke en eenmalige oplossing”, reageert woordvoerder Annelies Meynaerts. “Wachten op wisselstukken of een volledig nieuwe roltrap zou té lang duren.”

‘Het wonder is geschied’, kopte uw krant eind november. Na 59 dagen stilstand was er opnieuw beweging in de neerwaartse roltrap van premetrostation Groenplaats. En ook vandaag rolt de trap nog steeds vlotjes naar beneden. Vervoersmaatschappij De Lijn kon toen niet reageren op de details van de herstelling, aangezien er een vraag was gesteld in het Vlaams Parlement. En zolang Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open Vld) geen antwoord had geformuleerd, mocht De Lijn niet reageren in de pers.

Andere roltrap buiten werking

Vlaams parlementslid Orry Van De Wauwer (CD&V), die de parlementaire vraag indiende, heeft intussen het antwoord van de minister beet. Om de roltrap van de Groenplaats te herstellen, heeft De Lijn een weinig gebruikte roltrap in een ander premetrostation buiten dienst gesteld en de onderdelen gebruikt voor de reparatie. Over welke roltrap het gaat en hoe lang die nog buiten strijd is, is voorlopig niet duidelijk. “Een uitzonderlijke en eenmalige oplossing”, reageert Annelies Meynaerts, woordvoerder bij De Lijn. “Het gaat om een erg oude roltrap, die al sinds 1975 in gebruik is. De wisselstukken zijn daarom niet meer te vinden in België. Een kosten-batenanalyse leerde ons dat wachten op wisselstukken uit Duitsland te lang zou duren. Een volledig nieuwe roltrap plaatsen zou zes maanden duren. Dat was niet aanvaardbaar voor ons en dus kwamen we bij deze noodoplossing uit.”

Meynaerts benadrukt dat het om een erg uitzonderlijke oplossing voor een erg uitzonderlijk probleem gaat. “Van de kritische wisselstukken voor de verschillende types roltrappen hebben we een eigen voorraad in huis”, zegt de woordvoerder. “Maar we kunnen niet voor alle onderdelen reserveonderdelen voorzien. Dat is slapend geld dat elders gebruikt kan worden. Er staat wel een heraanleg van de Groenplaats gepland, waarbij het premetrostation ook een lift krijgt. Bij de vernieuwing van de stations wordt de integratie van liften standaard mee opgenomen.”

Orry Van De Wauwer (CD&V) hoopt dat De Lijn naar structurele oplossingen zoekt. “Ons openbaar vervoer moet voor iedereen toegankelijk zijn”, zegt het Vlaams Parlementslid. “Daarom zijn goed werkende roltrappen en liften van groot belang. Nu is het opgelost op een doe-het-zelf wijze, maar ik hoop dat dergelijke problemen in de toekomst toch structureler aangepakt kunnen worden in het belang van de reizigers.”

Berichtgeving Gazet van Antwerpen

Wil je weten waarom Orry mobiliteit belangrijk vindt? Kijk hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *