fbpx

De Lijn kondigde begin 2018 aan dat ritten gemaakt door abonnees niet meer mee geteld zouden worden in de jaarcijfers. Het openbaar vervoersbedrijf gaf zelf aan deze ritten in de klassieke reizigerstellingen systematisch overgeteld geweest zijn. De klassieke reizigerstellingen gingen uit van 90 ritten per maand in stedelijk gebied en 52 ritten per maand op het platteland.

Doordat dit aantal vermoedelijk te hoog lag, zag De Lijn het nut niet meer in om jaarlijks foutieve reizigerscijfers te verspreiden op basis van een achterhaalde methode. In de loop van 2019 zouden de vernieuwde cijfers worden verspreid, op basis van effectief scangedrag van reizigers met abonnementen. Nauwkeurig tellen van reizigers kan sinds vorig jaar doordat elektronische abonnementen (MOBIB-kaart) met scanfunctie de papieren abonnementen hebben vervangen.

Nieuwe reizigerstellingen

Uit cijfers die Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V) hierover opvroeg bij minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), blijkt dat de aanpassing van de telling inderdaad nodig was. Uit eerste reizigerstellingen van De Lijn blijkt dat abonnementhouders gemiddeld 21 keer per maand gebruik maken van hun abonnement. Hierbij is geen verschil tussen stad en platteland.

Dit gemiddeld maandgebruik staat ver van de klassieke telling van 90 en 52 ritten per maand. Deze oude cijfers moeten we nog verder nuanceren. Passagiers met een abonnement stonden immers voor maarliefst 74% van de geregistreerde reizigersritten in de eerste helft van 2019 . Uit de nieuwe registratiecijfers van De Lijn blijkt dus dat het herzien van de klassieke telling duidelijk nodig was. Meten is weten. Zonder goede data is het immers moeilijk om problemen in kaart te brengen, en bijgevolg ook om oplossingen te zoeken.

Yes you scan

Over het totale aantal registraties van de abonnementen kan De Lijn evenwel nog geen volledig cijfermateriaal geven. De reizigerscijfers van De Lijn kunnen nog steeds niet helemaal opgemeten worden doordat veel passagiers nog niet scannen bij het instappen. De definitieve reizigerscijfers worden pas verwacht in de loop van 2020.

Uit eerste resultaten van De Lijn blijkt dat abonnementhouders gemiddeld 21 keer per maand gebruik maken van hun abonnement.

Om passagiers hier alert op te maken, werd een sensibiliseringscampagne “yes you scan” uitgerold. Daarnaast werd in de zomer van 2019 een onlinebevraging gedaan. Hieruit blijkt dat abonnementshouders hun kaart slecht tussen 45% en 59% van de ritten scannen. Hier is duidelijk nog werk aan een mentaliteitswijziging. Het registreren van het abonnement moet een gewoonte worden zoals de ontwaarding van een klassieke tienbeurtenkaart. Zo kan De Lijn betere data verzamelen, waarmee we ook verder kunnen werken aan een goed werkende dienstverlening.

Deze nood aan een mentaliteitswijziging blijk ook uit het aantal opgestelde pv’s. In 2018 werden er 23.230 pv’s opgesteld specifiek voor het bezitten maar niet scannen van de MOBIB-kaart. Deze 23.230 pv’s bestonden evenwel voor het overgrote deel uit waarschuwingen (21.860). Slechts bij 1.371 pv’s sanctioneerde De Lijn ook met een boete (€20 bij een tweede betrapping, €50 voor elke controle zonder registratie nadien). In de eerste helft van 2019 ging dit over 7.265 pv’s voor niet registreren waarvan 695 pv’s met boete.

CIJFERMATERIAAL

  • 2018:
    • 124,09 miljoen registraties in de tweede helft van 2018
    • 23.230 pv’s voor het niet registreren van MOBIB-kaart op een totaal van 91.034 pv’s
    • 1.371 boetes voor het niet registreren van MOBIB-kaart op een totaal van 50.643 boetes
  • 2019:
    • 131,009 miljoen registratie in de eerste helft van 2019
    • 7.265 pv’s voor het niet registreren van MOBIB-kaart op een totaal van 32.883 pv’s
    • 695 boetes voor het niet registreren van MOBIB-kaart op een totaal van 19.208 boetes
  • Maandelijks gemiddeld 21 registraties per abonnementhouder

Lees meer op Het Laatste Nieuws & De Metro.

Wil je meer weten over initiatieven van Orry rond mobiliteit? Kijk hier.


0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *