Daling van het aantal klachten over diversiteit bij de VRT

De openbare omroep zet sterk in om een weerspiegeling te vormen van de maatschappij, zowel in gender, afkomst als geaardheid. Al diverse jaren haalt de VRT de streefcijfers van de beheersovereenkomst die ze met de Vlaamse overheid sloot. Ook programma’s vallen in de prijzen op vlak van diversiteit. De VRT doet hier met andere woorden stevig haar best. Maar het is ook belangrijk om de publieke reactie op deze weerspiegeling te volgen.

Zo krijgt de publieke omroep regelmatig klachten binnen. Onder meer over de diversiteit op de openbare omroep en de programma’s. In september 2017 liet minister Gatz op mijn vraag weten dat de VRT-klantendienst 17 gegronde klachten binnenkreeg in 2016. Dit ging bijvoorbeeld over de nood aan meer aandacht voor dove kijkers van de VRT. Ook voor 2017 vroeg ik de minister een stand van zaken hierover.

Hieruit blijk dat de klachtendienst van de VRT ontving vorig jaar 46 klachten gerelateerd aan ‘diversiteit’. In 2017 waren dat er nog 83, al zijn de cijfers niet vergelijkbaar omdat ze sinds vorig jaar op een andere manier verzameld en gerapporteerd worden. De meerderheid van de klachten, zo’n 57 procent, had betrekking op gender. Zo kaartten kijkers bijvoorbeeld de beperkte aandacht voor vrouwensporten aan. 28 procent van de klachten ging over personen met een beperking. 11 procent van de klachten handelde over seksuele geaardheid. Verder handelde 2 procent over afkomst en 2 procent over de behandeling van ouderen. Ongeveer de helft van de diversiteitsklachten blijkt gegrond.

Naast de diversiteitsklachten zijn er ook een segment klachten over de toegankelijkheid van de programmatie. Dit heeft voor het grootste deel betrekking op de aan- of afwezigheid van de correcte ondertiteling.

Wil je weten waarom Orry media belangrijk vindt? Kijk hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *