Antwerpse premetrostations niet toegankelijk. (GVA)

Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V) vraagt dat er dringend werk wordt gemaakt van het toegankelijker maken van de premetrostations in Antwerpen. “Op de tramlijnen 8 en 10 zijn vijf op de twaalf haltes niet toegankelijk voor mensen in een rolstoel”, stelt Van de Wauwer vast.

Gazet van Antwerpen, 30 mei 2018, SVW

“Camera’s zijn prioriteit, maar toegankelijkheid blijkbaar niet”

Het stoot CD&V Antwerpen tegen de borst dat De Lijn en Vlaams mobiliteitsminister Weyts (N-VA) geen planning hebben om de Antwerpse premetrostations toegankelijk(er) te maken voor mensen met een rolstoel, ouders met kinderwagens of slechtzienden. Parlementslid Van de Wauwer en Jan Braeckmans, CD&V-lijsttrekker district Antwerpen, hoopten hun punt te bewijzen door partijgenote en rolstoelgebruiker Maria De Loos uit te nodigen naar het premetrostation Elisabeth in Antwerpen-Noord. Ze haakte echter af omdat ze er met het openbaar vervoer gewoon niet geraakte.

Laila is moeder van Hassnain (1 jaar) en komt uit het premetrostation. Zij is niet te spreken over de premetrostations. “49 trappen zijn er in het pre­metrostation Astrid”, zegt Laila. “Ik telde ze toen ik met de kinderwagen naar boven moest. Gelukkig heeft een man mij geholpen. Als je inkopen bijhebt en een kinderwagen, dan is de premetro niet te doen.

Toekomstplannen

De Lijn geeft in een antwoord op een klachtenbrief toe dat ze nog jaren verwijderd zijn van toegankelijke metrostations. “De aanpassingen zullen slechts mondjesmaat gebeuren”, schrijft De Lijn.

Uit het antwoord van minister Weyts op de vraag van Van de Wauwer blijkt dat daar niet veel verandering in zal komen. Zo ontkent de minister dat er Antwerpse premetrostations zijn met slechts één roltrap. “In Elisabeth is er een roltrap naar boven”, zegt Van de Wauwer. “Hier is anders voldoende ruimte voor een extra roltrap. Een test van Merksem naar het Centraal Station met tram 3 leert dat drie op de vijf haltes niet uitgerust zijn met een roltrap in beide richtingen van de perrons naar het tussenniveau en van het tussenniveau naar de straat. Camera’s als eerste beleidsprioriteit nemen is één ding, maar geen plan hebben voor toegankelijkheid doet de toch wenkbrauwen fronsen.”

Van de Wauwer wil nu via een conceptnota in het Vlaams Parlement aandringen sneller werk te maken van de bereikbaarheid in de premetrostations.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *