fbpx

Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V) wilt dat Antwerpen een versnelling hoger schakelt als tramstad. Er zal verder onderzocht worden om in de toekomst meerdere trams tegelijk halt te laten houden aan de ondergrondse haltes van het premetronetwerk. Dat blijkt uit een vraag van de volksvertegenwoordiger aan Vlaams minister voor mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

De stad Antwerpen is de trotse bezitter van een uniek premetronetwerk, met 12 actief bediende stations. De meeste stations beschikken over een perron van 60 meter. Maar de stations in het centrum van de stad beschikken over perrons van 90 meter (Groenplaats, Meir, Opera, Astrid, Diamant). De trams die momenteel rijden variëren in lengte van 15 meter (de PCC tram), 29,60 meter, (de Hermelijntram) en 31,4 meter of 42,7 meter (de Albatrostram). De langste trams kunnen met andere woorden zonder grote problemen met twee aan de perrons van 90 meter staan. Toch geldt momenteel het principe dat alle trams vooraan het perron stoppen. Bijgevolg blijft een tweede tram wachten in de koker als er reeds een tram aan het perron stilstaat.

Volgens Van de Wauwer gaat vaak heel wat tijd verloren bij het instappen en uitstappen van de tram. “Zeker tijdens de spitsuren moeten trams vaak langer blijven stilstaan omdat er veel mensen het voertuig willen betreden, de deuren herhaaldelijk niet toegaan door het grote aantal passagiers, etcetera. Ondertussen staat de volgende tram nog in de koker aan te schuiven om hetzelfde scenario herhaald te zien. De echte oplossing is uiteraard de vervoerscapaciteit van het netwerk verhogen zodat mensen comfortabel op de tram geraken. Een tweede voertuig al aan het perron laten komen kan dergelijk tijdsverlies echter al neutraliseren als korte termijn oplossing.

Toekomstplannen

Minister Weyts beaamt deze denkpiste en wilt een systeem onderzoeken waarbij twee trams tegelijk tot aan het perron komen. Infrastructureel is dit al mogelijk aangezien de perrons reeds voorzien zijn van signalisatie voor twee stopplaatsen en de perrons lang genoeg zijn. Technisch is er wel een obstakel, namelijk het reizigersinformatiesysteem. Wanneer twee trams aan het perron halt houden, moeten de reizigers immers weten of ze zich vooraan het perron voor de eerste tram of in het midden van het perron voor de tweede tram moeten opstellen. De nodige update voor accurate reizigersinformatie wordt tegen de zomer verwacht, waarna dit scenario onderzocht zal worden.

De tweede tram zal altijd een tijd moeten wachten aan het perron. Ze moeten genoeg afstand opbouwen tot de voorgaande tram. Maar de dienstverlening wordt wel vlotter gemaakt. Er is meer tijd is om in en uit te stappen op het tweede voertuig en deze ook direct kan vertrekken bij het groene sein” stelt parlementslid Van de Wauwer, “Er zijn nog andere voordelenHet is bijvoorbeeld enorm frustrerend als je moet overstappen op een tram, die je ziet rijden voor de tram waar je op zit. Momenteel geraak je daar niet op. Door twee trams aan het perron te doen stoppen wordt niet enkel de dienstverlening verbeterd, maar ook de mogelijkheid om over te stappen wordt zo geoptimaliseerd.”

O.a. Het Laatste NieuwsGazet van Antwerpen en ATV berichtten over dit initiatief.

Wil je meer weten over initiatieven van Orry rond mobiliteit? Kijk hier.


0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *